söndag 7 mars 2010

Min kompis Oscar


Slänger in ett kort inlägg när jag nu kom på att det är Oscargalan i natt. Jag har sett fem av de tio nominerade för Bästa Film och ingen av dem förtjänar priset. Precious kommer klart närmast men den når fan inte riktigt ända fram. Inglourious Basterds är en live-action-serietidning, A Serious Man demonstrerade hur långt bröderna Coen har sjunkit sen sina paraddagar i slutet på nittiotalet, Up in the Air är riktigt bra men inte Bästa Film-bra och Avatar... suck, Avatar.

Det riktigt patetiska är att fanskapet kommer att vinna. Det är min officiella förutsägelse: Avatar vinner på ren hype-Cameron-specialeffekter-princip. Den får priset för att James Camerons förra film fick det och han har pysslat med den här filmen sen dess (tolv år), för att det tjafsades oavbrutet om den, och för att den är snygg att se på. Att den har mellan noll och intet att bidra med till filmkonsten är i sammanhanget irrelevant.

Det här är en ganska safe förutsägelse. Om jag har rätt så har jag rätt, om jag har fel så gött: världen är bättre än jag trodde.

Några fler förutsägelser: Up som bästa animerade film (okej, den var för lätt), Avatar för cinematografi, art direction och visual effects, och... jag har inte mer att komma med. Det var som fan. En gång i tiden hade jag sett de flesta nominerade filmer innan det var dags för prisutdelning, men nu är jag glad om jag har kryssat av en.

4 kommentarer:

Malex sa...

Har suttit och funderat lite på det här med Avatar...

Kan det inte bara vara så att folk har haft fel förväntningar på den?

I mina ögon så är Avatar en barnfilm. Inte barn-barn film, utan barnfilm, en film för 10-14 åringar. Just i den åldern är man ju, minst sagt, som mest mottaglig för häftiga specialeffekter, och storyn är ju faktiskt fett jävla bra if you didn't see it coming, liksom.

Så: grymt bra barn/undoms/jag-börjar-växa-upp-nu film, men annars rätt undermålig?

Patrik sa...

Jag hade från början helt rätt förväntningar men förleddes av bra recensioner och inbillade mig att den var nåt att ha även om man var äldre än tio och/eller hade sett fler än fem filmer i sitt liv.

Så varför fick en alla de bra recensionerna? Varför kom den ens i närheten av en Bästa Film-nominering?

Simon sa...

Dags att se Hurt Locker då?

Patrik sa...

Visst är det? Fest att Avatar inte vann, men pinsamt att jag glömde pegga den uppenbara Christoph Waltz-vinsten.