onsdag 21 oktober 2009

Religion 2: Inkörsport för auktoriteter


Må så vara att jag som Martin sa predikar för kören, men det finns värre saker att göra, så här kommer del två i min serie om religion.

Som jag nämnde i första delen kräver religionen - med få undantag - blind acceptans. Man ska inte ifrågasätta. Man ska inte ställa besvärliga frågor. Man ska inte tänka mer än absolut nödvändigt. I de fall där religionen faktiskt tolererar sådant är det antingen med undantag av religionen - man ska tänka, men på annat än religionens motsägelser - eller som ett slags mellanstadium innan den sanna upplysningen inträder.

Som av en slump är det här förhållningsregler som också uppskattas väldigt mycket av fascistdiktatorer och annat hyggligt folk. Religionen mjukar upp för dem, gör det lättare för dem att skaffa sig makt och anhängare.

När man redan har lärt sig att om Storpappa säger att saker och ting förhåller sig på ett visst sätt så förhåller de sig också så oavsett vad ens ögon, öron eller hjärna har att tillföra i frågan, då är det också väldigt lätt att börja acceptera andra Storpappor. De står där på toppen av sin täppa och ser enormt pålitliga och auktoritära ut. De darrar aldrig på rösten utan talar med ett orubbligt självförtroende. Det är klart de har rätt.

Och sen marscherar man. Sen lyder man, för det är det man har lärt sig att göra. Följ order, gör som Storpappa säger, tänk inte själv. Det Storpappa säger är sant och riktigt och rätt. Vi har alltid varit i krig med Oceanien. Produktionen av skosnören har gått upp 16% och om du inte kan få tag på skosnören är det ditt fel. Storpappa levererar skosnören till dem som skaffar sig skosnören.

Om vi i stället från början lärde oss att använda våra hjärnor till det de är bra till, då skulle vi aldrig falla in i leden, pensionera oss från tänkande, och lyckligt deltaga i Storpappas diverse projekt. Om vi har tur är projekten inte överdrivet ondskefulla. Om vi har otur dödar de en massa människor. Ganska seriös slantsingling.

Då har vi ändå inte gått in på när en diktator uttryckligen använder religionen, sitt eget folks eller andra folks, för att rättfärdiga sin regim eller sina angrepp på en annan.

De bästa religiösa är de som lyckas dela upp sin värld mellan det som religionen har att göra med och det den ska hålla sig borta ifrån. Det kräver en så kraftfull kognitiv dissonans att den får mig att snubbla om jag försöker tänka på den medan jag joggar, men det finns människor som lyckas med det. Det vore bättre om de inte behövde försöka.

4 kommentarer:

M sa...

Bra argumentation, bra poäng, där håller jag med.

Däremot så tycker jag att du missar poängen [i]varför[/i] folk väljer att följa storpappa - för det är väl ändå ett eget val från deras sida? (eller anser du att exempelvis uppfostran inom en religion från unga år kan ses som indoktrinering/motsvarande?)

Jag tror att många blandar in religion i sin vardag för att förenkla sina egna liv, för att slippa fundera över många av de stora frågor som man annars ställs inför (ex [i]varför[/i] är det fel att döda, [i]varför[/i] är det fel att stjäla, osv)

[i]Vad jag vill komma till[/i] är att du (och med all sannorlikhet din kör) ligger över medel på det intellektuella stadiet och således inte har något behov av religion, men för medelsvensson (såväl i Sverige som Randomlandistanien) kan bilden se annorlunda ut; dem orkar inte lägga energi och tankeverksamhet på livets större frågor, utan köper därför hellre Super-Saver-Paketet även fast det kanske inte stämmer till punkt och pricka med deras behov.

Kanske inte right to the point som en kommentar på inlägget, men jag kände att det borde nämnas. Väntar med spänning på dem två sista argumenten :)

M sa...

Bra där, använde fel html-språk -_-

Patrik sa...

Oj M, jag är en rätt elitistisk jävel och negativ till religion på samma sätt som jag är negativ till testikelcancer, och du fick mig att haja till med den kommentaren. Du säger att religiösa helt enkelt är enfaldigare än andra?

M sa...

Nej, jag säger inte att religiösa är dummare än andra, jag säger att du starkt ger intrycket att vara intelligentare än medel, detta med grund i vad man kan läsa på just denna blogg: Vem som helst kan inte ställa den typ av frågor som du behandlar och svara på dem på ett konsekvent sätt.

Men angående de religiösa: Jag säger inte att de är enfaldigare/dummare/slöare än andra i samhället, men jag hävdar att många nog blivit och förblir religiösa för att det är 'the easy way out' till många av livets större frågor - frågor som dem inte känner sig manade och/eller intresserade av att söka svar på själva (de kanske hellre sätter sig och löser korsord eller kollar på Sunset Beach?).

Jag tror att det ligger människans natur att vilja ha ett svar på 'de större frågorna', men huruvida man söker svaren själv eller köper någon annans paket med svar (ex religion eller politik eller nåt annat mer/mindre vettigt) är upp till individen. Och jag tror att bland dem religiösa så är det en överhängande majoritet som valt att 'köpa paketet' för att sedan kunna lägga sin energi elsewhere.