Välkomna tillbaka. Nu är det alltså dags för mitt pragmatiska
argument kring Rand och objektivismen. Låt mig först ännu en gång
göra fullständigt klart att Rand själv inte skulle acceptera något
av det nedanstående, för det handlar om vad Rands tankar, utförda
i praktiken, skulle få för konsekvenser. Det handlar om vilken
värld man vill leva i. Och Rand gör klart att hon inte bryr sig om
konsekvenser. Hon helighåller abstrakta värden, inte deras följder.
För mig är det en obegriplig ståndpunkt, särskilt när den kommer
från en uttalad rationalist som Rand. Om man inte släpper in
gudomar eller annat fluff i sin världsbild, vad skulle möjligen
kunna vara viktigare än faktiska konsekvenser? Hur kan något annat
vara viktigt över huvud taget? Men så är det hos Rand.
Så om du håller med henne om att vad som händer i verkligheten
inte spelar någon roll, då håller du inte med mig. Men du får
gärna förklara varför, för jag förstår det inte.
Så, över till själva texten. Först och främst: det vore
naturligtvis jättebra för män som John Galt, Francisco d'Anconia,
Ragnar Danneskjöld, Hank Rearden och resten av Rands halvgudar och
superhjältar om hennes drömvärld blev verklighet. De är
vansinnigt intelligenta och talangfulla och kommer i princip
automatiskt att uppnå framgång om de anstränger sig. Högerutopier
brukar se ut ungefär så: alla blir egna företagare och lever i
marknadsmässig harmoni med omvärlden.
Rand sticker inte under stol med att alla inte är som de. Det
handlar inte bara om att vara flitig och moraliskt rättrådig utan
man måste ha förutsättningarna från början. Detta illustreras
genom karaktären Eddie Willers, som är lika god som hjältarna men
inte lika smart. Det sägs tydligt att han aldrig hade kunnat
uppfinna Reardens metall eller Galts motor, och han hade aldrig
kunnat bygga upp en transkontinental järnväg. Så Eddie kan kämpa
hur mycket som helst och aldrig göra så bra ifrån sig som Galt och de
andra. Han har inte tillräckligt av den heliga egenskap Rand kallar "ability".
Även om man har sina egna förutsättningar så måste världen
samarbeta. När det håller på att rasa dealar Rearden med en icke
namngiven yngling som i en annan tid hade blivit en stor
industriledare men nu förmodligen skulle dö som en simpel
brottsling.
Det spelar alltså roll vilka egenskaper man föds med och var man
föds. Vem som helst kan inte bli John Galt. Att det i praktiken är
så, det begriper jag också. Men att förespråka det, att tycka det
är rätt, att det är bra, det är för mig oförståeligt. Om inte
annat så borde vi motarbeta det av egoistiska skäl; tänk på alla
de dyrkade framsteg som vi går miste om för att genier föds i
träskdjungler i Afrika. Men Ragnar Danneskjöld angriper biståndsfartyg
och ser till att de geniernas hemländer inte får någon hjälp.
Jag har redan gått igenom några av mina problem med arv, men Rand
delar inte den åsikten. Hon är piggt med på att de som ärver en
förmögenhet ligger bättre till än de som föds utfattiga, och
verkar inte anse att det är ett problem eller ens något att bry sig
om. Sen ska man förvalta sitt arv; Francisco d'Anconia blir hatad
därför att alla tror att han slösar bort de resurser han föddes
med och därför inte är värdig dem.
Så det är mitt första problem med Rands värld: Massor av
människor kommer, oavsett hur goda och arbetsamma de är, att bli
knallade. Andra kommer, oavsett hur onda och lata och depraverade de
är, att glida fram på en räkmacka. Det är inte den sortens värld
jag vill leva i.
Än värre blir det när man börjar prata om människor som lider av
något värre än fattigdom eller att inte vara lika smarta som
geniet Galt. Människor föds handikappade, utvecklingsstörda, eller
bara under hemska omständigheter därför att deras föräldrar är
fuckups. De här människorna har inte ens möjligheten att vara goda
och arbetsamma. Jag vill att de som har resurser ger en del av dem
till människorna som, hur mycket Rand än hatar det uttrycket,
aldrig hade en chans.
Rand hatar det konceptet. Att ta pengar från de produktiva och ge
till de icke produktiva, oavsett hur en människa blivit icke
produktiv, är djävulstyg för henne. Men vad är alternativet? De
flesta libertarianer brukar hävda att om man bara tar bort skatt
och bidrag och Staten Storpappa så kommer människor att bli
givmilda och goda och frivilligt ge pengar till de behövande. Jag
tror inte på det och framför allt förstår jag inte varför vi då
inte bara kan ha skatter och bidrag, men Rand kommer inte ens med det
argumentet. Galts pojkar är inte förtjusta i välgörenhet - ordet "give" är förbjudet i Galt's Gulch. Om någon är svårt
handikappad - trist, men det är inte mitt fel. Fuck him.
Och naturligtvis är det ingen i Atlas Shrugged som har barn, för då
skulle de antingen få sluta vara egoistiska eller visa vad följderna
av egoism verkligen är. Det finns barn i Galt's Gulch; de två vi
möter har turen att ha en mamma som inte kan tänka sig något
bättre - för sin egen skull - än att ta hand om dem. Hon betraktar
dem som sitt jobb.
Galt tar även upp barn under sitt radiotal när han talar om
uppoffring, som är något av det fulaste som finns. Han säger att
det är inte uppoffring att ge sitt barn mat i stället för att köpa
en ny snygg hatt, förutsatt att man hellre har ett barn än en ny
snygg hatt. En mor som föredrar hatt framför barn ska inte mata
sitt barn utan köpa hatten i stället. Ingen kan anklaga Rand för
att inte följa sitt argument till dess logiska slutpunkt. Det
betyder dock att emedan jag tycker att man ska vara riktigt säker på
att man vill ha barn innan man skaffar några, så ska en objektivist
se till att vara riktigt riktigt riktigt säker. Och om barnet är
förståndshandikappat och föräldrarna tycker att den extra vården
är för dryg? Trist, men nu har de i alla fall råd till varsin ny
snygg hatt.
Det är mitt andra problem med Rands värld. En normalbegåvad,
flitig man (ursäkta att jag tjatar om män hela tiden, men det är
det Rand gör; hon verkar ha haft lite problem med sitt eget kön och
hennes favoritrecension kallade henne för man) kan i alla fall
arbeta sig upp men de som föds utan den möjligheten, eller råkar
ut för en olycka, eller får en oförutsägbar sjukdom, har ingen
utväg. Och ett barn kan svälta ihjäl för att mamman slutar bry
sig. Det är inte den sortens värld jag vill leva i.
Vidare tror jag inte att Rands värld skulle se ut som Rands värld.
Låt oss titta på hennes hjältar. I sitt efterord hävdar Rand att
bokens existens är ett bevis på att dessa människor finns - som
jag tolkar det menar hon att eftersom hon lyckades skriva och
publicera den så är hon en av dem. Deras blotta existens och
betydelse för mänskligheten är ett av argumenten för hennes
filosofi, och jag hävdar att de dels inte finns och dels inte är
fullt så betydelsefulla som Rand påstår.
Låt oss ta det senare först, eftersom det är en vanlig
vänsterkäpphäst och jag vill distansera mig lite. Visst,
fabriksledaren behöver fabriksarbetare och kan inte fungera utan
dem. Men fabriksledaren har en funktion att fylla, hen kan vara bra
eller dålig. Vi behöver entreprenörer, uppfinnare, företagare,
formella profitgeneratorer. Det är inget fel med att vilja göra
pengar, och det är inget fel med att göra pengar. Mänskligheten
hade inte kommit långt utan ambition.
Men frågan kvarstår: vem bär ut posten i Galt's Gulch? Vem tar
hand om de gamla? Vem städar toaletterna? En del av de enklare
sysslorna utförs av nyanlända som håller på att arbeta sig upp.
Men de kommer alla att arbeta sig upp och bli framgångsrika, för
annars hade de inte fått komma till Galt's Gulch till att börja
med. Det verkar inte finnas plats för dem som inte tänker sluta som
framgångsdrabbade företagsledare eller hyllade konstnärer (för
Rand såg förstås till att inkludera sig själv).
Vi behöver de människorna också. Galt är förbannad på människor
som tjatar om att företagsledare parasiterar på sina arbetare, och
hur länge skulle han klara sig utan dem, och därför har han nu
gått i strejk och frågar hur länge världen klarar sig utan honom.
Jag erkänner hans poäng, men han borde erkänna motståndarnas
också. Båda behövs.
Dessutom tror jag inte att det - som i boken - bara skulle ta tolv år
från det att Galt inledde sin strejk till att världen gick helt åt
helvete, men det beror på att boken snarare är en symbol och en
allegori än en hundraprocentigt verklighetstrogen beskrivning av
något som skulle kunna hända. Rand har själv sagt att Galt inte är
en karaktär utan en arketyp. Så det kan jag tänka mig att lämna
därhän, bortsett från att säga att Galt och hans likar inte är
så essentiella som Rand påstår. Viktiga, ja. De enda viktiga, nej.
Vidare då till själva karaktärerna, som Rand bestämt påstår
existerar. Vi pratar här om människor som automatiskt uppnår
framgång om de försöker, för de är bara så satans bra och
smarta. Alla Rands hjältar är Joakim von Ankor, kvickare än de
kvicka och smartare än de smarta. Till och med Francisco d'Anconia,
född till rikedom, är redan som barn en superhjälte.
Jag tror inte att de finns. Jag tror att det inte bara låg förstånd
och flit bakom IKEA, jag tror det fanns en del flax där också. Jag
tror det finns människor som var lika duktiga och smarta som Ingvar
Kamprad men inte lyckades komma särskilt långt. Jag tror att det
finns författare som är mycket bättre än J K Rowling och aldrig
uppnått en procent av hennes framgång.
Även om man är aldrig så genialisk och flitig så kan man satsa
fel, eller drabbas av olyckor, eller bli omsprungen av en ny
uppfinning som man aldrig kunde förutse. För Rand är det bara
ursäkter. För mig är det sånt som faktiskt händer, och skulle
hända hennes idealmänniskor.
Ta Hank Rearden, som uppfann den revolutionerande Reardenmetallen,
eller John Galt, som uppfann en revolutionerande motor. I
verkligheten kunde det lika gärna slutat med att Rearden insåg att
hans metall var omöjlig eller att Galt insåg att han jagat ett
genombrott som fysikens lagar inte tillät (vilket jag för övrigt
tror att de i verkligheten inte gör; nån förbipasserande fysiker
som läst Atlas Shrugged får gärna uttala sig). Det är så det är
i verkligheten. Kemister arbetar i åratal och kommer ingenvart,
uppfinnare kämpar i evighet utan att nå ett genombrott. Kemisten
och uppfinnaren som lyckas är inte nödvändigtvis smartare än den
som misslyckas, hen kan bara ha råkat satsa rätt. Framgång är helt enkelt ingen ofelbar värdemätare.
Så i verkligheten kan Rands hjältar misslyckas. Det är förstås
en viktig del av ideologin; friheten att lyckas innebär risken att
misslyckas. Men hennes halvgudar misslyckas aldrig, kan aldrig
misslyckas, skulle aldrig misslyckas. Möjligen förlorar de någon
liten strid mot en annan halvgud och det slutar med att alla är rätt
nöjda ändå.
Rands hjältar är också vansinniga multitalanger. De är duktiga på
det de gör, vare sig det är att tillverka bilar eller bygga
järnvägar eller gräva koppar, och även när de är generationer ifrån den som grävde den första gruvan så ser de
till att vara kapabla att ta en hacka och sätta igång om det skulle
behövas. De är inga styrelseproffs utan kan sin egen verksamhet
utan och innan. Ett ganska fint ideal för en företagsledare, tycker
jag.
Men när bilmagnaten Lawrence Hammond öppnar en närbutik i Galt's
Gulch så är det den bästa butiken i världen. Flygplanskungen
Dwight Sanders blir svinfarmare och av allt att döma minst lika bra
på det som de som varit svinfarmare i flera generationer. Tydligen
är just svinfarmning ett område där man inte behöver någon
skicklighet, det är bara att glida in och vara smart. Trots all
emfas på att man måste kunna det man gör så kan de här
människorna göra vad som helst, för de är så satans bra.
Jag menar precis vad som helst. Ragnar Danneskjöld är en filosof som blir pirat, och så skicklig på det att han blivit skadad en gång under sin decennielånga karriär. Han kan driva ett piratskepp lika bra som en filosofisk diskussion. Och när Galt är tillfångatagen och hålles inspärrad i en militär anläggning, då bildar stålmagnaten Rearden, kopparbrytaren d'Anconia, järnvägsdirektören Taggart och Danneskjöld ett kommandosoldatteam som befriar honom. Och lyckas. För de är så satans bra.
De är också hängivna Rands ideal och inte nog med att de är bra
på det de gör, de älskar det. Om man är en enligt Rand god
människa, då vill man vara företagsledare och entreprenör och
uppfinnare och göra ohemula mängder cash. Att någon skulle vara
talangfull men oambitiös, det finns inte i hennes värld. Allt
vettigt folk pressar sig ständigt till det yttersta, jobbar
åttiotimmarsveckor och gillar det. Lever för sina jobb. För att nå
lycka får man inte ha något liv utanför jobbet. Det sägs tydligt
att det mest moraliska är att leva för sin verksamhet och det är
fint för män som Hank Rearden, som vill ha det så. Men till och
med han och Dagny Taggart tar semester.
Galt's Gulch är ett Utopia. Det beror på att det är ett litet
samhälle där alla är överens. Alla vill vara där, alla har samma
mål, alla är Rands A-människor. Det är inte svårt att hitta på
en liten plats som fungerar perfekt. Det går att göra med vilken
ideologi som helst, och är faktiskt ett av de vanligare argumenten
mot Rands favorithatobjekt kommunismen: det skulle bara fungera i en
värld av hängivna kommunister.
Må så vara. Så låt oss då se vilket som känns mest sannolikt.
Rands utopi skulle bara fungera om alla vore totala egoister men ändå
hundraprocentigt respekterade varandras rättigheter, upprätthöll
kontrakt, accepterade rättvisa förluster och betedde sig som
rationella robotar. Det är inte så egoister är.
Rand säger att bland rationella män finns inga
intressekonflikter. Det håller jag med om. Nu ska vi bara hitta en
hel hög rationella män. Jag tror inte att de kommer att likna John
Galt särskilt mycket.
Även det här inlägget har blivit längre än jag tänkte mig, och
jag har fortfarande lite kvar att säga. Återkom i morgon för den
hisnande avslutningen när jag pratar om Rands filosofi kring den
personliga sfären och lite småprat om boken.
6 kommentarer:
Hur kan man påstå att det inte finns några intressekonflikter om båda parter tänker rationellt?
Scenario: Två skeppsbrutna på en ö. Det finns mat för en person så att hen överlever tills nästa båt kommer. Hur skulle det vara irrationellt av någondera parten att ta maten själv?
Så fort det det uppkommer en konkurrenssituation uppkommer intressekonflikter. Möjligtvis skulle man kunna påstå att det inte finns några sådana givet att alla parter har samma värderingar och mål, men så är nästan aldrig fallet. Ibland är det rationellt att samarbeta - ibland inte.
Det jag menar med det är att de två skeppsbrutna teoretiskt kan komma fram till vem av dem som borde få överleva. Vad Rand skulle säga om den situationen vet jag inte; jag tror inte det var den sortens situationer hon tänkte på när hon sa att det inte fanns några intressekonflikter mellan rationella män.
Frasen dyker upp (i och för sig för andra gången, om jag inte minns fel) i Galt's Gulch när Dagny får veta att domare Narragansett är utsedd till deras "arbiter" om konflikter uppstår; hittills har det inte behövts. Så jag tror att hon menade att eftersom rationella män respekterar personliga rättigheter och vet exakt vari de består så blir det aldrig några konflikter.
Självklart *kan* de ibland komma fram till vem som ska överleva.
Problemet är bara att det kräver att de olika personernas åsikt om optimalt utfall är kompatibla. Att värdera sin egen (och sina närståendes) lycka över andras kan förtjäna negativa epitet, men irrationalitet är inte ett av dem.
Det skulle jag kalla det. Rationalitet förutsätter objektivitet.
Nej!
Rationellt handlande är att givet en lyckofunktion och en uppsättning information om världen (inte nödvändigtvis komplett) välja det alternativ som maximerar den lyckofunktionen baserat på den tillgängliga informationen.
Två personer i en sådan värld behöver vare sig dela lyckofunktion eller tillgänglig information och kan därmed handla rationellt, men olika. Någon objektiv lyckofunktion som gäller alla tror jag inte på - finns det något mer subjektivt än lyckobegreppet?
Vad som orsakar lycka är subjektivt, men lycka i sig handlar om jox i körtlar och är teoretiskt mätbart. Men ja, de måste ha tillgång till exakt samma information.
Skicka en kommentar