fredag 20 juli 2012

Allt detta köande


När jag var liten lärde jag mig bland annat att det tog en satans tid att shoppa i Sovjet (för våra yngre lyssnare: det var typ Ryssland och lite annat. Fråga din historielärare) på grund av systemet med tre köer: en för att välja vad man ville handla, en för att betala och en för att få varorna. Jag vet inte om det stämmer - det här är trots allt samma skola som hävdade att det heter "kejsarsnitt" för att det gjordes på antika kejsarinnor så att de skulle slippa en smärtsam vaginalförlossning. Som om kejsarsnitt är att föredra i en tid före bedövningsmedel och bakteriekunskap. Men hur som.

Att det köades en hel del i det gamla östblocket är i alla fall ett bestående intryck och av allt att döma var det ett stående inslag i livet. Så till den grad att ett polskt spel om köande har släppts, bland annat för att undervisa den yngre generationen i hur det var förr i tiden.

Det jag inte förstår är varför det köades en massa i Sovjet och dess anhängarstater. Anledningen brukar anges som att det fanns ont om varor, men varför leder det till köer? Långa köer uppkommer när det finns något som en satans massa människor vill ha, inte när det inte finns något. Vi köar för mat (eller snarare för att betala den) nu också, men bara för att det faktiskt finns mat. Om det inte fanns någon skulle jag inte ställa mig i någon kö.

Men det fanns väl lite mat, på få ställen, så alla måste gå till just de ställena och då blev det långa köer där. Bortsett från att det känns som ett rätt lätt problem att fixa i ett samhälle där det bara är att kommendera ut folk till vilket jobb som helst, så tycks det mig som om köerna borde ha rört sig fort. Vad var det som tog så hemskt lång tid längst fram i kön att en polack kunde behöva köa sex timmar på en dag?

Okej, jag borde väl bara sluta undra så här 23 år efter Berlinmuren. Men kom igen. Det är jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De väntade på att varorna skulle levereras. Det fanns ju ett begränsatt antal varor, så det gällde att vara i tid om man ville få något överhuvudtaget.

Patrik sa...

Jag frågar mina läsare saker hela tiden, men hur ofta levererar ni? Nu börjar det likna nåt.