måndag 23 juli 2012

En liten gåta


Jag stötte på en gåta som sägs dela in folk i två grupper: de som omedelbart vet vad svaret är och de som inte har en satans aning och grubblar i timmar. Den första gruppen ska ha svårt att tro att någon inte fattar direkt och den andra gruppen misstänker att det över huvud taget inte finns något vettigt svar.

Eftersom ni känner mig kan ni redan räkna ut vilken grupp jag faller i, nämligen ingen av dem. Jag kom på svaret, men det tog två-tre minuters funderande under vilka jag la fram och förkastade ett antal möjligheter. Det tog alltså inte särskilt lång tid, men det var ingen intuitionsflash heller. Jag fick tänka fram svaret.

Så därför kastar jag gåtan på er för att utföra en hundraprocentigt vetenskapligt korrekt undersökning. Vilka av er kopplar direkt, vilka av er kopplar inte alls, och finns det någon bland er som hamnar i samma kategori som jag? Inga spoilers, tack.

Recently a friend told me the following story about the death of his grandfather: "My grandparents used to go to church on Sundays. One day during the sermon, which was long and dry, my grandfather fell asleep. That week he had been reading a novel about the French Revolution and began to dream that he was a rich aristocrat living in a beautiful chateau in France.

Suddenly there was a commotion outside. A mob of peasants appeared, stormed the house, grabbed him and tied him up, dragged him to the market square, where there was a platform with a guillotine set up. My grandfather was led up the stairs, a priest muttered a few words to him and then his head was placed in the cradle of the guillotine. A hooded executioner approached and reached up for the lever that releases the blade. At that moment my grandfather was snoring quite loudly, so my grandmother reached out and pinched him on the back of his neck to wake him up. This was such a shock to my grandfather that he suffered a heart attack and died on the spot."

My reaction to the story of my friend: "I don't believe a word of that. You made it up." Why did I react in this way, how did I know the story is not true?

19 kommentarer:

Discofjolla sa...

Jag tillhör nog din grupp. Jag kom på svaret, men jag var tvungen att läsa om gåtan två-tre gånger innan det gick upp för mig.

Agnes sa...

Jag kom på svaret men fick också läsa igenom ett par gånger och fundera lite. Tog kanske 2-3 minuter för mig med.

mberzell sa...

Jag kom på det direkt. Tror jag.

Thomas sa...

Kopplade typ utan att ha läst färdigt.

Mats sa...

Läste tre gånger och kom inte på svaret utan gav upp och googlade sedan.

JonteB sa...

Kom på det på en tusendels sekund

Tina sa...

Läste nog texten tre gånger innan jag fattade. Känner mig nu lite korkad att det tog sån tid...

Simon sa...

Tillhör kategori 1. Tycker inte att det är en gåta ens.

Anne sa...

För enkel, anade svaret innan jag ens läst färdigt.

Cilia sa...

Tog mig 2-3 minuter och flera genomläsningar innan jag kopplade.

Certatio sa...

På andra genomläsningen, så säg en knapp minut kanske? Man känner sig onekligen lite irriterad över att inte ha kopplat omgående... :-)

Patrik sa...

Så av tolv pers har vi fem som kopplade direkt, sex som kopplade hyggligt snabbt och en som inte kopplade, och han är även den vars ärlighet jag är mest övertygad om... va, jag sa inte ett ljud.

Men ärligt talat är self-reporting bias alltid en stor faktor; det är mycket roligare att kunna skriva "jag är toksmart" än "jag är ett pucko", så de i den senare kategorin låter nog bli att kommentera.

Jag har i alla fall uppnått det jag var ute efter: jag är inte ensam.

Maria sa...

Tog mig två sekunder att komma på det.

Maria sa...

Tog mig två sekunder att komma på det.

Flax sa...

jag ligger nog i kategori 1. då jag knappt såg det som en gåta.

asdf sa...

Jag googlade.
Jag påstår att den skulle vara aslätt om man är bekant med gåtor.
Ungefär som att iq-test är hur lätta som helst bara man har gjort några förr.

Björn B sa...

Detta är ju ingen gåta. Ni är såna fiskar bara! Detta tar ca 0.5 sek att räta ut. Om ens det.

Linnea sa...

Jag föll i kategori nummer ett, vilket gör mig odrägligt nöjd med mig själv eftersom jag inte brukar vara särskilt snabbtänkt. Kan vara som asdf säger; att jag hört/läst någon liknande gåta förut.

Tanja Suhinina sa...

Kongruent nog var jag ju tvungen att öppna det här gamla inlägget när jag såg rubriken och måste nu bara kommentera att jag fattade direkt.