För att få fler kvinnor
att satsa på vetenskapliga karriärer producerade EU-kommissionen en
film vid namn Science - It's A Girl Thing. Den går fel på hemskt
många sätt. Det är bara läppstift och modeller med
catwalkgångstil. Den blev följaktligen hårt kritiserad och
plockades snabbt ner.
När jag först hörde
talas om den tyckte jag att idén som sådan var briljant men när
jag såg den tyckte jag att utförandet lämnade en hel del övrigt
att önska. Jag antog att tanken var att koppla samman sådana
traditionellt kvinnliga attribut som läppstift med en vetenskaplig
karriär, kontrastera airheadbilden med eggheadbilden. Då vore
själva poängen att kasta kläder och läppstift i ansiktet på
tittaren, just därför att kvinnan traditionellt är begränsad till
sådant. Ingen dum idé, men slutresultatet blev horribelt.
Sen visade det sig att så
inte riktigt var fallet. Det var inga verklighetsfrämmande
byråkrater som beordrade en hipp reklambyrå att producera detta. I
själva verket var det en massa tjejer i åldrarna tolv till arton
som utformade filmen för att göra den tilltalande för andra tjejer
som de själva. Och då blev det rosa, läppstift, snygga kvinnor i
snygga kläder som struttade runt i högklackat och visade upp sig.
Det är rätt otäckt.
Antingen tyckte de här tjejerna, förhoppningsvis klipska sådana
som själva kunde tänka sig en karriär inom vetenskapen, att detta
var det häftigaste de kunde föreställa sig, eller så trodde de
att detta var enda sättet att locka till sig tjejer. Ingetdera
alternativet är tilltalande.
2 kommentarer:
Det faktum att det är ett gäng tjejer som står bakom den filmen gör den bara ännu värre... och då är den rätt så skrämmande även när man inte känner till det. Är det meningen att kvinnor ska intressera sig för vetenskap eller en modellkarriär? WTF liksom
Min bror visade den och jag lyssnade inte så noga på vad han sa, jag trodde att det var nån sorts läppstiftreklam i början. Fruktansvärt.
Skicka en kommentar