onsdag 4 juli 2012

En tjejgrej bland andra


För att få fler kvinnor att satsa på vetenskapliga karriärer producerade EU-kommissionen en film vid namn Science - It's A Girl Thing. Den går fel på hemskt många sätt. Det är bara läppstift och modeller med catwalkgångstil. Den blev följaktligen hårt kritiserad och plockades snabbt ner.

När jag först hörde talas om den tyckte jag att idén som sådan var briljant men när jag såg den tyckte jag att utförandet lämnade en hel del övrigt att önska. Jag antog att tanken var att koppla samman sådana traditionellt kvinnliga attribut som läppstift med en vetenskaplig karriär, kontrastera airheadbilden med eggheadbilden. Då vore själva poängen att kasta kläder och läppstift i ansiktet på tittaren, just därför att kvinnan traditionellt är begränsad till sådant. Ingen dum idé, men slutresultatet blev horribelt.

Sen visade det sig att så inte riktigt var fallet. Det var inga verklighetsfrämmande byråkrater som beordrade en hipp reklambyrå att producera detta. I själva verket var det en massa tjejer i åldrarna tolv till arton som utformade filmen för att göra den tilltalande för andra tjejer som de själva. Och då blev det rosa, läppstift, snygga kvinnor i snygga kläder som struttade runt i högklackat och visade upp sig.

Det är rätt otäckt. Antingen tyckte de här tjejerna, förhoppningsvis klipska sådana som själva kunde tänka sig en karriär inom vetenskapen, att detta var det häftigaste de kunde föreställa sig, eller så trodde de att detta var enda sättet att locka till sig tjejer. Ingetdera alternativet är tilltalande.

2 kommentarer:

Anne sa...

Det faktum att det är ett gäng tjejer som står bakom den filmen gör den bara ännu värre... och då är den rätt så skrämmande även när man inte känner till det. Är det meningen att kvinnor ska intressera sig för vetenskap eller en modellkarriär? WTF liksom

Klara sa...

Min bror visade den och jag lyssnade inte så noga på vad han sa, jag trodde att det var nån sorts läppstiftreklam i början. Fruktansvärt.