lördag 28 juli 2012

Fler som inte håller med mig tack


I Philadelphia ska det hållas teaterfestival med bara högerpolitiska pjäser. Som mina trogna läsare vet befinner jag mig en aldrig så liten smula till vänster om den politiska mittfåran och i USA hade jag väl betraktats såsom simmande i avgrundsvänstern, men jag tycker att det här är en fantastisk idé.

Jag har länge lagt märke till att konsten som helhet verkar hålla med mig och utgå ifrån att alla dess åskådare gör det också. Visst, det är sällan jag ser mina egna ståndpunkter uttryckta i bok eller på film, men i generella termer antar konsten att publiken är hyggligt socialt liberala och lite allmänt vänster.

Det är rätt märkligt i den här världen vars befolkning faktiskt inte ser ut på det viset, och jag har funderat på dels hur det kommer sig och dels hur det är att vara höger under de här omständigheterna. Hur det kommer sig har väl att göra med att kreativa människor och konstnärer är lite mer drömma-om-en-bättre-värld, vore-det-inte-fint-om-alla-vore-vänner-typer. Eller så är det för att det är fan så mycket lättare att i fiktionen göra vänsterpoängen än högerpoängen. Eller bara för att vi är vana vid vänsterpoängen, men det började ju nånstans.

Men hur är det att aldrig se sina egna åsikter på scen utan bara sina politiska motståndares? Varenda gång man ser en film eller läser en bok finns det tysta antagandet att man tycker saker som man inte tycker. Det kan inte vara för festligt, och jag har själv saknat högersynvinkeln inom konsten. Det gör det roligare att läsa Heinlein och Atlas Shrugged, men var är all annan högerlitteratur? Var är alla rockande låtar om USA, möjligheternas land i stället för USA, stället där alla är hemlösa knarkare?

Nej, fram med mer mångfald inom konsten. Konservativa pjäser, böcker, filmer, låtar. Bränn på bara. Formulera era idéer väl och för fram dem genom fiktionen. Det kan göras. Och då blir det nog bättre för alla. Inte så konstigt att Fox News och Rush Limbaugh hittar fans; deras skitsnacksfloder är de enda ställena där de här människorna känner igen sig.

Som avslutning: det här inlägget är för övrigt ett bra exempel på hur det går att framföra en ståndpunkt på antingen ett vettigt eller galet sätt. "Det finns mer vänsterkonst än högerkonst" - vettigt. "Media styrs av en ond vänsterkonspiration som förtrycker oliktyckeri fradga fradga fradga" - galet.

1 kommentar:

Thomas sa...

<3 "fradga fradga fradga"