torsdag 26 juli 2012

Just denna foliehatt


Som läsaren Bengt påpekade finns det foliehattar överallt och han frågade om internetproducerar dem eller bara gör det lättare att stöta på dem. Jag har själv undrat det, och särskilt när det gäller en speciell sorts galning, lätt att känna igen eftersom han - jag vet inte om jag nånsin sett ett kvinnligt exemplar men det måste rimligen finnas - uttrycker sig på ett väldigt speciellt sätt.

Time Cubes Gene Ray. Författaren till HYBRID. Du känner förmodligen igen stilen. De flesta forum råkar ut för någon som skriver på det här viset och de mer olycksdrabbade blir permanenta hem för såna människor. De överlever normalt inte länge innan de bannas och blir ett kollektivt obehagligt eller skrattretande minne.

De här människorna är inte bara galna, utan specifikt galna. Det är som om det finns för många tankar i huvudet på dem, som om de inte kan organisera sina hjärnor, och som om de blir ostoppbart fixerade vid ett koncept, en världsbild, något som de inte kan släppa. Från den punkten är det ingen återvändo. En del av dem är mer begripliga än andra, men det är sällan det går att dra ut något riktigt sammanhängande ur deras rappakalja.

Jag såg aldrig den stilen innan internet dök upp i mitt liv. Liksom så många andra extremåsikter och galenskaper är det för mig ett specifikt internetfenomen. Men jag har undrat vad de här människorna gjorde innan internet fanns.

Får jag presentera Francis Dec. Han var en amerikansk advokat som dömdes för bedrägeri och förfalskning och sedan blev en allt galnare eremit som bodde hos sin bror och på sin skrivmaskin skrev långa texter där han varnade för en Communist Gangster Computer God som genom Frankenstein Controls gjorde människor till Earphone Radio Slaves, och på något sätt har alla människor två hjärnor varav en förvaras på månen. Läs hans alster och säg om du kan hitta någon skillnad mellan dem och dem vi ser på nätet hela tiden.

Så de fanns alltid, men för länge sedan antar jag att de satt hemma och ristade sina knäppheter i bordsskivor eller bara predikade dem för alla som orkade lyssna, vilket förmodligen var mindre smärtsamt än man kan vänta sig. Gene Ray är mycket mer sammanhängande i tal än i skrift, även om det han säger är lika tokigt.

Det jag fortfarande undrar är exakt vad deras problem är. Vad är det med schizofreni, om det nu är det de har, som inte bara gör att man börjar tro på Communist Gangster Computer Gods utan dessutom får en att binda samman halvt slumpmässiga ord till obegripliga meningar?

Inga kommentarer: