tisdag 31 juli 2012

Folk är snyggare på sommaren


Just nu öser det ner men tidigare i dag fick jag mig en titt på solen och passade på att springa en runda medan den lyste. Då la jag, för miljonte gången, märke till ett fenomen. Kom igen, människor är mycket snyggare på sommaren.

Frågan är bara varför. Jag antar att det kan vara så att snyggingar håller sig gömda på vintern och fulingar på sommaren men i så fall måste jag och alla jag känner vara i snyggskalans mitt, för ingen av oss hibernerar en årstid om året. Såvitt jag vet.

Man kanske bara blir snyggare på sommaren. Man blir mindre blek, rör sig mer ute och blir i bättre form, men det förklarar inte varför det går så hysteriskt fort. Solen hinner knappt kika fram mellan två moln förrän världen tycks full av ögongodis. Nån lär säkert hävda att folk är snyggare för att de känner sig snyggare för att allt känns bättre på sommaren, men jag har aldrig varit fluffig nog att köpa den grejen. Har ni aldrig sett någon som tyckte hen var toksexig men ändå såg ut som kattmat?

Så det kanske är sommaren själv som gör det; alla ser väl bättre ut i solljus än i glåmskugga (även om det motsäger tågfönstersnyggteorin som jag verkligen borde formellt formulera en vacker dag). Dessutom har man på sig mindre kläder på sommaren vilket alltid är trevligt och allt eftersom tiden går blir folk brunare och fittare.

Eller så har jag redan funderat för mycket på det. Jag borde vänta på solen och gå ut och titta, helt enkelt.

Totalt ämnesbyte eftersom jag inte har något bättre för mig: när jag läste en trevlig artikel om att det går bättre för iranska kvinnor stötte jag på en kommentar som så fint exemplifierade den förut avhandlade galenskriften att jag inte kunde låta bli att visa den:

HI KID: YOUR BODY>>YOUR LIFE>>YOUR CHOICE>>MY BODY IS WORTH MORE THAN ROCKET TECHNOLOGY>>GOD ALLAH SAID I TOO AM VALUABLE AS A PERSON>>INSTEAD OF SOME DUD>S SEX STIMULANT>at whim of his choice..of slave forced.infringements..Two for pregnancy..one for demanding privacy protection rights...15 minutes of implied forced persuasion is 15 months of child rearing as job duties are tripled!!..often more than cost of infant needs left unobtainable as well as future hopes and dreams destroyed for personal life growth possibilities..Hang Tough..economy dictates abilities or more often..the lack of abilities..Male cuddles or mom smothers...education freedom or house prisoner..ability to self provide dictates limitations.

Jag tror - men vore inte beredd att svära på - att skribenten är pro-kvinnor. Hens andra kommentar till samma artikel får mig att luta ännu mer åt det hållet. Men det är vid Gud det enda jag kan få ut ur det här. Vad människan försökte säga och vad hen hoppades att vi skulle förstå, vilken insikt hen ville injicera i våra hjärnor... ingen aning.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror i ärlighetens namn att den största skillnaden ligger hos betraktaren. På sommaren är man oftare glad, utvilad och positiv och ser därför världen i ett mer positivt ljus och UPPFATTAR därför sina medmäniskor som mer atraktiva.

En regnig novemembermåndag på väg till jobbet är man ju ofta så grinig att vad som helst (både mäniskor och döda ting) kan uppfattas som en ful stygelse.