torsdag 5 juli 2012

Googles mysterier


Ibland är det väldigt roligt att se hur folk hittar till mina två bloggar. Bortsett från att folk talar med sökmotorer som om de vore människor - och sökmotorer därmed skrivits om för att förstå det - så är det en ofta roande, ibland otäck inblick i mina medmänniskors hjärnor.

Till filmbloggen är de vanligaste sökningarna sådant som "fattade inte tinker tailor" och "martha marcy may marlene konstigt slut". Tinker Tailor Soldier Spy är faktiskt rätt knepig och Martha Marcy May Marlene har ett ganska konstigt slut.

Då är det märkligare med t.ex. "vad är det berömda uttrycket från first blood". Dels har jag sett First Blood åtskilliga gånger och jag vet ändå inte vad det berömda uttrycket från First Blood är. "They drew first blood, not me", kanske. Eller "In town you're the law, out here it's me".

Och dels har jag svårt att tänka mig en människa som a) bryr sig om vad det berömda uttrycket från First Blood är och b) inte kan komma på ett bättre sätt att ta reda på det. Varför söker man över huvud taget på svenska när man letar efter citat från en engelskspråkig film? Får jag rekommendera "First Blood quotes" som söksträng? Eller bara att gå till IMDb och klicka Memorable Quotes? Det är inte raketkirurgi.

När det gäller den här bloggen är jag mest fascinerad över hur högt jag kommer i resultatlistan när folk söker på sådant som "agnostiker" och "sprucken tjocktarm". Nog måste det finnas bättre ställen att hamna på än detta? Inte för att jag klagar, alltså.

Eftersom bloggen heter Hur man inte ger upp får jag även mycket resultat från sådant som "jag ger upp", "att ge upp" och "nu ger jag upp", vilket är hjärteknipande snarare än något annat. Jag hoppas de här människorna finner lite tröst i att läsa de textuella utstötningarna från en bitter gammal misantrop... aj då.

Och slutligen har vi sökningarna som bara fastnar i huvudet:

"vill ebony kvinnor oftare" - Jag tror inte det är en strikt ja/nej-fråga, personligen. Och vem i helvete använder "ebony" som ett svenskt adjektiv?

"hon är stark" - Vem? Någon särskild? Vad var den här människan ute efter?

"varför sparm kommer från män uten att ha sex" - Svenska skolan har svikit. På så många sätt.

"hur får man mer sex" - Snacka om att den stackaren hamnade helt fel.

Inga kommentarer: